dinsdag 27 oktober 2009

We verwachten zelfwerkzaamheid en discipline die we zelf amper hebben.

Hoe was het, aan het eind van het vorige schooljaar? ’s Ochtends een rustig ontbijt, misschien in de haast naar school en dan naar je werk. In de wetenschap dat je pre-puber na schooltijd gewenst of ongewenst, naar de naschoolse, de buitenschoolse, de sportschoolse of de creaschoolse ging.

Wat voor een schoolse dan ook, maar ná schooltijd was je kind in professionele, veilige handen.
Tijden veranderen: nog geen 8 weken na deze overzichtelijke periode bel je aan de hand van het rooster: op maandag om half 3, dinsdag om 4 uur, woensdag zoals maandag, en donderdag om 2 uur. Tenzij je al eerder gebeld bent met de mededeling dat school vandaag wat eerder ophoudt.

Vrijdagmiddag is een creatieve middag. Op school, tot 4 uur. Vreemd eigenlijk: in een periode dat kinderen volgens hersenonderzoekers gevoelig zijn voor alle verleidingen die op hun pad komen, worden ze aan hun lot overgelaten.
We verwachten zelfwerkzaamheid en discipline die we zelf amper hebben.

Als ouders hebben we gestreden voor professionele en betaalbare kinderopvang, hebben we meegedraaid in overlegorganen; in de MR, GMR of OR van de voor-,tijdens-, en naschoolse opvangen.
En na al die jaren is hier het grote gat: geen opvang behalve particuliere, professionele huiswerkbegeleiding.