vrijdag 2 oktober 2009

mam, ik hou van je

Wist u dat? Dat een kind gemiddeld 400.000 keer hoort dat het iets niet goed doet? Tot zijn of haar twaalfde jaar. Vierhonderduizend keer!
En met de regelmatige boodschap ‘je hebt het wéér niet goed gedaan’ huppelt het de puberteit binnen. Ga d’r maar aan staan als puber-in-de-groei; jezelf staande houden tussen al die flitsende klasgenoten waarvan je denkt dat zij wél alles goed doen. En jij staat daar dan als stiekeme sukkel tussen. Weet jij veel dat je collega pubers het zelfde lot beschoren is?
Ooit heb ik gehoord dat je minimaal drie complimenten moet stellen tegenover één kritische opmerking. Een simpel rekensommetje zegt dat je 1 komma 2 miljoen keer moet hebben gehoord dat je OK bent.
Ik weet niet hoe het bij u thuis gaat, maar ik ga dat niet redden. Als mijn pubers om 8 uur het pand verlaten, zijn in ieder geval de thema’s op-tijd-naar-bed-en- er-sneller-uit, tandenpoetsen, vlekken op kleding en dat ze hun bordje best wel even in de keuken, óp het aanrecht, en niet er naast kunnen zetten, gepasseerd.
Laatst sneed het door mijn ziel toen de oudste de deur uitliep met de uitsmijter ‘mam, ik hou van je’.

stichting mamma weet alles steunen? Stem op ons via de website! we zijn genomineerd voor de Grote Gift van 3M en hebben uw stem nodig.